Aktuellt
När de olympiska spelen idag invigs i Paris har det gått nästan nio år sedan staden stod som värd för FN:s stora klimatkonferens. Nu ser spelen i staden ut att slå OS-rekord när det gäller så kallad sportswashing av fossila bränslen, tillverkare av fossildrivna bilar och flygbolag.
Förra veckan presenterade Klimatpolitiska rådet sin granskning av regeringens klimatpolitiska plan för mandatperioden. Det är en läsning som borde få alla i regeringsunderlaget att skämmas, i synnerhet Liberalerna som har förhandlat till sig posten som miljö- och klimatminister och historiskt har drivit en klimatpolitik med vissa ambitioner.
Den 21 mars kom Klimatpolitiska rådets granskning av regeringens plan för klimatpolitiken. Den är en svidande kritik och enligt Dagens Nyheter en ”sågning av ett helt nytt slag”.
Efter ännu en vinter med snöbrist och inställda skidtävlingar presenterar New Weather Institute rapporten Dirty Snow, som för första gången visar priset för de sponsorpengar som vintersporter tar emot från oljebolag, biltillverkare och flygbolag.
Den senaste veckan har Göteborg stad varit en reklamskylt för det ökända oljebolaget Exxon. Cirka hundra miljoner tv-tittare runt om i världen har sett Essos reklam på stadens hockey-rinkar – trots att staden för ett år sedan beslutade att ”att ta fram riktlinjer för att förbjuda reklam för fossil kol-, olje- och gasutvinning på Göteborg stads reklamtavlor”.
Det ligger i klimatomställningens natur att den är ett rättviseprojekt, men ofta framställs den som om det vore tvärtom, skriver Anna Jonsson i tidningen Syre.
Idag publicerar vi rapporten Klimatet, reklamen och lagen som visar att fossil reklam i sig är vilseledande och strider mot EU-direktiv, den svenska marknadsföringslagen och ICC:s regler för reklam och marknadskommunikation.
Nu har Klimatpolitiska rådet publicerat sin rapport för 2023. Budskapet är tydligt; utsläppen ökar och det sker på grund av regeringens politiska beslut, vilket inte har hänt på tjugo år.
Vi får ofta höra att en snabb klimatomställning är omöjlig. Men varför är den det? För bara ett par år sedan var allt möjligt – för att stoppa pandemin. Klimatkrisen är minst lika allvarlig, men leder bara till prat.
Stockholms stad meddelade idag att den har som mål att införa ett förbud mot fossil reklam, sponsring och andra samarbeten som driver användningen av fossila bränslen. Utformningen av ett sådant förbud ska utredas under 2023.
På tisdag den 8 november kommer den blåbruna regeringens första budget. I den här korta rapporten ger vi några tips om fem områden som det kan vara värt att hålla ögonen på när budgeten kommer. En del har redan presenterats av regeringen, men det kommer säkert att finnas mer.
On the 12th of September the Swedish people woke up to a new political reality. A coalition of three blue-brown right wing parties, supported by a small center-right liberal party, had won a small majority in the election for the national parliament.
Vad kan vi vänta oss inom miljö- och klimatpolitiken under kommande mandatperiod?
I rapporten Så vill blåbruna partier ändra klimat- och miljöpolitiken redovisar vi hur Sverigedemokraterna, Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna ville ändra den förra regeringens klimat- och miljöpolitik i budget hösten 2021. Det ger oss nog en ganska bra bild av vad som väntar.
New Weather har kartlagt hur Sveriges 24 största städer arbetar med bilismen och vilken roll staten spelar. Genomgången visar att alla städerna har någon form av målsättning eller ambition för minskad eller begränsad biltrafik, vilket står i kontrast till den nationella planeringen som bygger på fortsatt ökning av biltrafiken.
Inför invigningen av det globala flygets internationella konferens om framtida bränslen, IATA Aviation Energy Forum, presenterar New Weather Institute en granskning av flygets klimatplaner.
In the run-up to IATA’s high profile Aviation Energy Forum a new analysis shows that the industry’s climate plan, Fly Net Zero, will put global biodiversity at risk and compete with food production without reducing aviation’s climate impact.
New Weather Institute anmäler den globala flygindustrins branschorganisation IATA och deras kampanj Fly Net Zero för greenwash. Det sker efter en granskning av IATA:s planer i vår rapport Pie in the Sky.
Det kan vara komplicerat och utmanande att ställa om ett samhälle i grunden. Det finns många gånger ekonomiska intressen som kan förlora på en omställning, och som därför är motsträviga eller direkt fientliga till en förändring.
Den 24 november arrangerar vi ett webb-sänt seminarium om fossil reklam tillsammans med Cogito och Rapid Transition Alliance i Storbritannien. Vad är det och vad är problemen? Hur påverkar den oss och vad kan vi göra åt det. Du kan anmäla dig på den här länken.
Det svåraste i miljöarbetet är kanske inte att få acceptans för nya idéer, utan att få människor att släppa de gamla. I ett ekonomiskt system som har hela sin värdegrund i konsumtion och ekonomisk tillväxt är det svårt att acceptera tanken på att dra bort eller minska något. Även när vi tydligt ser att vår konsumtion leder till problem försöker vi lösa det utan att minska konsumtionen.
Det är i våra egna huvuden förändring äger rum. Hur du och jag tänker kring vad som är möjligt att göra. Normförskjutningar som banar väg för ny politik, och vice versa. Politiker som vågar stå upp för obekväma beslut som sedan får medborgarnas förtroende. Trängselskatt och flygskatt till exempel.
I Dagens Nyheter idag beskriver tidningen på ett tydligt och obekvämt sätt vad som pågår i Amazonas, där regnskogen håller på att förvandlas från en kolsänka till en källa för utsläpp.
Det finns två möjliga eller troliga scenarier med ett ändrat klimat: det ena är att Mälarens vattennivå stiger kraftigt på grund av ökad nederbörd och tillrinning i Mälardalen.
Översvämningar och skyfall och värmerekord runtom i världen. Helt nya magnituder av väder. Obehagliga väder. Farliga väder. Det är inte fler strandnära bostäder eller ökad avverkning av skog som behövs.
I april anmälde vi en annons för Jeep Compass, en laddhybrid som huvudsakligen drivs av bensin. I annonsen påstods det att denna SUV på något konstigt sätt erbjöd “ekologisk mobilitet”. Annonsen fälldes av Reklamombudsmannen.
Nyheter direkt
Du kan få våra nyheter och bloggar direkt i mailen