Hård kritik mot Vasaloppets reklam för oljebolaget Preem 

I fäders spår för framtids segrar är inte vad som kännetecknar dagens arrangemang. Bild: New Weather Sverige.

Vasaloppet, världens största skidtävling, har varit beroende av konstsnö sedan 2007 och årets tävling var inget undantag. Stora delar av loppet gick på smala strängar av framkörd snö i områden med lera och barmark. I målområdet i Mora var det sju grader varmt.

I över femton år har oljebolaget Preem varit huvudsponsor för tävlingen, vilket har väckt kritik från miljöorganisationer. Inför årets tävlingar har kritiken spridit sig till allmänheten och åkare.

Två av tre svenskar vill inte se fossilreklam inom vintersport

En opinionsundersökning visar att två tredjedelar (66%) av svenska folket anser att organisationer och evenemang inom vintersport bör sluta göra reklam för företag som orsakar stora utsläpp av växthusgaser.

Läs mer

55 toppåkare vill att vintersporter dumpar fossil reklam

I ett öppet brev uppmanade 55 toppåkare Vasaloppets ledning, och andra inom vintersporter, att sluta göra reklam för Preem och andra utsläppstunga företag.

Läs mer

På frågan om Vasaloppet borde sluta göra reklam för Preem höll 57 procent av landets skidåkare med. Många av Sveriges bästa skidåkare verkar hålla med.

Hela Vasaloppsveckan demonstrerade även motionsåkare i spåren genom att bära en svart mössa med texten Ban Fossil Ads. Vid målgången i Mora höll Rebellmammorna i Falun en uppsluppen manifestation mot Preems reklam med en oljedirektör, isbjörnar, skidåkare, snöänglar och kranskullor.


Bilder från Vasaloppsveckan 2025

Media

Står fast vid beslutet trots kritiken – Expressen

Skidåkarnas krav på Vasaloppet: sluta göra reklam för oljebolag – Sveriges radio P4 Väst

Vasaloppets samverkan med oljebolag ifrågasätts av mammor – SVT Sport

Elitåkare: Vasaloppet används för "greenwashing" – Aftonbladet

Toppskidåkare i protest, kräver stopp för fossilreklamen – P4 Sveriges Radio

”Har varit väldigt jobbigt moraliskt” –
Aftonbladet

Emils tysta protest: ”Riv kontraktet med Preem” – Mora Tidning

55 toppåkare: Snön tinar – stoppa fossilreklamen – Omni

Intervju med Emil Johansson Kringstad, telefonröster med mera – Eftermiddag i P4 Dalarna

55 längdskidåkare i öppet brev, riktar kritik mot Vasaloppets klimatarbete – SVT

Storvretaåkaren med i kritiken – mot skidklassikern – Uppsala Nya Tidning

Stor ilska mot Vasaloppet: ”Är hyckleri” (podd) – Aftonbladet

Kritiken: Hur kan snöberoende Vasaloppet sponsras av oljeföretaget Preem? – Sydsvenskan

Vasaloppet tinar bort, 55 toppåkare mot Vasaloppets fossilreklam – Aftonbladet

Från elitskidåkare till miljöaktivist: ”Samarbetet Vasaloppet har är synd” – Mora Tidning

Vasaloppet får oljepengar – allmänheten kritisk – Dagens Nyheter

Skidstjärnornas klimatutspel: ”Stoppa fossilreklam i Vasaloppet” – Klimatgranskaren

Mammornas tydliga budskap till Vasaloppet – Dumpa Preem – Dalademokraten

Majoritet av svenskarna vill att Vasaloppet slutar göra reklam för Preem – Syre

Rebellmammor från hela landet kräver: ”Vasaloppet måste dumpa Preem” Mora Tidning

Sex av tio skidåkare vill att Vasaloppet slutar göra reklam för oljebolaget Preem – Resumé

Skidåkare kritiska till Vasaloppets samarbete med Preem: ”Vi måste bli fossilfria”Mora Tidning

Svarta mössor och ironisk designkupp ska få Vasaloppet att bryta med Preem och Volvo – Resumé

Trots kritik – Vasaloppet i samarbete med oljebolagTV4

Trots kritik – Vasaloppet i samarbete med oljebolag – Göteborgsposten

Rebellmammorna: Vasaloppet försvinner med fossil reklam ETC

Preem kommenterar protesterna: ”Stolta att möjliggöra Vasaloppet” – Mora Tidning

Vasaloppet försvarar avtalet med Preem: ”Hjälper oss att minska utsläppen” – ETC

Opinionsundersökning: Vasaloppet bör dumpa Preem – Klimatgranskaren

Vasaloppets oljepengar gör skidspåren blötareDalademokraten

Trots kritik – Vasaloppet i samarbete med oljebolag – Aftonbladet