Sex av tio skidåkare vill att Vasaloppet slutar göra reklam för oljebolaget Preem
I fäders spår för framtids segrar är inte vad som kännetecknar dagens arrangemang. Bild: New Weather Sverige.
Sex av tio svenska skidåkare instämmer i att Vasaloppet bör sluta göra reklam för oljebolaget Preem. Det visar en opinionsundersökning genomförd av Novus på uppdrag av New Weather Institute Sverige. Undersökningen ingår i rapporten Snow Angels. Detta är första gången allmänhetens attityd till fossil reklam inom vintersporten kartläggs.
Av rapporten framgår att klimatförändringen är ett omedelbart hot mot vintersporten. Enligt nuvarande trender förväntas vintrarna på norra halvklotet krympa med 4,7 dagar per årtionde. I slutet av århundradet kan vintern vara så kort som 31 dagar, en enda månad.
Ser man specifikt på snötäcket i maj månad på norra halvklotet 1970–2024, minskade det med cirka 4,8 miljoner kvadratkilometer, en årlig förlust på 90 700 kvadratkilometer.
Rapporten visar även att utsläppen av växthusgaser från Vasaloppets huvudsponsorer Preem och Volvo ökade mellan 2022 och 2023. Företagens utsläpp under 2023 orsakade en minskning av snötäcket med 221 kvadratkilometer – en yta som är 246 gånger större än Vasaloppets skidområde.
Enligt Novus opinionsmätning känner 58 procent av svenskarna oro för att snötäcket minskar på grund av klimatförändringarna. Alla vi som älskar snö och vinter har ett gemensamt ansvar att stå emot fossilbolagens lockrop. Vintersporten behöver ta ställning för snön, inte för oljebolag, biltillverkare och flygbolag.
I juni 2024 uppmanade FN:s generalsekreterare António Guterres världens regeringar att förbjuda fossil reklam och vädjade till PR-byråer att avsluta sina samarbeten med oljebolag, som han kallade ”klimatkaosets gudfäder”.
Vintersport har möjlighet att bli en internationell föregångare genom att städa rent från reklam som driver på klimatkrisen. Vasaloppet, med sin folklighet, gemenskap och dignitet, har en särställning och det är hög tid att loppet bryter banden till oljebolaget Preem som bidrar till att smälta snön med sina utsläpp. Detta har ett brett stöd – hos hela befolkningen likväl som bland skidåkare och intresserade,
Slutsatser i Snow Angels
Vintersport är en central del av svensk kultur och Novus opinionsundersökning visar att 58 procent av svenska folket känner viss eller stor oro för att snötäcket minskar på grund av klimatförändringar.
Två tredjedelar (66%) instämmer i att organisationer och evenemang inom vintersport bör sluta göra reklam för företag som orsakar stora utsläpp av växthusgaser.
Mer än hälften (55%) anser att Vasaloppet bör sluta göra reklam för oljebolaget Preem.
Snötäcket på norra halvklotet i maj månad minskade 1970–2024 med cirka 4,9 miljoner kvadratkilometer, från 21,4 miljoner till 16,5 miljoner – en årlig förlust på 90 700 kvadratkilometer snö.
Två av Vasaloppets huvudsponsorer, oljejätten Preem och biltillverkaren Volvo Cars, beräknas tillsammans stå för förlust av 221 kvadratkilometer snötäcke varje år. Det motsvarar cirka 246 gånger den yta som Vasaloppsspåren utgör.
Preem och Volvo presenterar ofta ambitiösa klimatmål för framtiden, men båda företagen har ökat sina utsläpp av växthusgaser under de senaste åren.
Ladda ned rapporten
Snow Angels (engelska).
Sammanfattning på svenska.
Novus opinionsundersökning i korthet:
Över hälften av den vuxna svenska befolkningen (54%) är intresserade av vintersport.
En tredjedel (36%) åker skidor någon gång per säsong.
Mer än hälften (58%) känner ganska eller mycket stor oro för att snötäcket minskar på grund av klimatförändringar.
Två tredjedelar (66%) instämmer i att organisationer och evenemang inom vintersport bör sluta göra reklam för företag som orsakar stora utsläpp av växthusgaser.
Mer än hälften (55%) anser att Vasaloppet bör sluta göra reklam för oljebolaget Preem.
Inom gruppen som åker skidor minst någon gång per år anser mer än två tredjedelar (68%) att organisationer och evenemang inom vintersport bör sluta göra reklam för företag som orsakar stora utsläpp av växthusgaser och 57 procent vill att Vasaloppet slutar göra reklam för Preem.
Av dem som är intresserade av vintersport anser 70 procent att organisationer och evenemang inom vintersport bör sluta göra reklam för företag som orsakar stora utsläpp av växthusgaser, medan 57 procent vill att Vasaloppet slutar göra reklam för Preem.











