Badvertising, OS Gunnar Lind Badvertising, OS Gunnar Lind

Fossil sportswashing i OS

När de olympiska spelen idag invigs i Paris har det gått nästan nio år sedan staden stod som värd för FN:s stora klimatkonferens. Nu ser spelen i staden ut att slå OS-rekord när det gäller så kallad sportswashing av fossila bränslen, tillverkare av fossildrivna bilar och flygbolag.

Bild: Braden Collum

När de olympiska spelen idag invigs i Paris har det gått nästan nio år sedan staden stod som värd för FN:s stora klimatkonferens, där världens länder enades om gemensamma mål i Parisavtalet. Därför är det anmärkningsvärt att spelen ser ut att slå OS-rekord när det gäller så kallad sportswashing av fossila bränslen, tillverkare av fossildrivna bilar och flygbolag.

Idag publicerar vi en kartläggning av hur olympiska spel, trots den allt mer akuta klimatkrisen, under de senaste 20 åren har gjort reklam för produkter som är särskilt skadliga för vårt klimat. Undersökningen visar att den olympiska rörelsens intäkter från den typen av sponsring har tiofaldigats under perioden och att spelen i Paris ser ut att sätta ett nytt dystert rekord.  

Läs mer

Läs mer
Badvertising, Vintersport Gunnar Lind Badvertising, Vintersport Gunnar Lind

Så mycket utsläpp orsakar vintersportens sponsring

Efter ännu en vinter med snöbrist och inställda skidtävlingar presenterar New Weather Institute rapporten Dirty Snow, som för första gången visar priset för de sponsorpengar som vintersporter tar emot från oljebolag, biltillverkare och flygbolag.

 

Efter ännu en vinter med snöbrist och inställda skidtävlingar presenterar New Weather Institute rapporten Dirty Snow. För första gången avslöjas priset vi alla betalar för de sponsorpengar som vintersporter tar emot från oljebolag, biltillverkare och flygbolag.

Ett exempel är att det internationella skid- och snowboardförbundet (FIS) varje år tar emot 5–7 miljoner euro i sponsorpengar från biltillverkaren Audi, en affär som ökar Audis utsläpp med drygt 100 000 ton.

I rapporten Dirty Snow har vi tagit fram beräkningar över hur stora koldioxidutsläpp som orsakas Audi, Ford, Equinor och andra företag genom den sponsring som arrangörer av vintersporter tar emot.

 
Läs mer
Badvertising, Vintersport Gunnar Lind Badvertising, Vintersport Gunnar Lind

Göteborg som skyltfönster för Exxon

Den senaste veckan har Göteborg stad varit en reklamskylt för det ökända oljebolaget Exxon. Cirka hundra miljoner tv-tittare runt om i världen har sett Essos reklam på stadens hockey-rinkar – trots att staden för ett år sedan beslutade att ”att ta fram riktlinjer för att förbjuda reklam för fossil kol-, olje- och gasutvinning på Göteborg stads reklamtavlor”.

Den senaste veckan har Göteborg stad varit en reklamskylt för det ökända oljebolaget Exxon, skriver vi tillsammans med Greenpeace och Save Pond Hockey i Göteborgs-Posten. Cirka hundra miljoner tv-tittare runt om i världen har sett Essos reklam på stadens hockey-rinkar – trots att staden för ett år sedan beslutade att ”att ta fram riktlinjer för att förbjuda reklam för fossil kol-, olje- och gasutvinning på Göteborg stads reklamtavlor”.

Läs debattartikeln här och vår mer utförliga blogg här.

Läs mer
Badvertising, Politik Gunnar Lind Badvertising, Politik Gunnar Lind

Fossil reklam är alltid vilseledande

Idag publicerar vi rapporten Klimatet, reklamen och lagen som visar att fossil reklam i sig är vilseledande och strider mot EU-direktiv, den svenska marknadsföringslagen och ICC:s regler för reklam och marknadskommunikation.

 
 

Idag publicerar vi rapporten Klimatet, reklamen och lagen som visar att fossil reklam i sig är vilseledande och strider mot EU-direktiv, den svenska marknadsföringslagen och ICC:s regler för reklam och marknadskommunikation. Den mest vilseledande faktorn är inte reklamens innehåll, utan reklamen i sig, dess existens. Närvaron av fossil reklam i det offentliga rummet fungerar som ett socialt bevis på att produktionen och användningen av fossiltunga produkter är acceptabel och normal, trots att de bevisligen skadar klimatet och människors hälsa på ett oacceptabelt sätt.

Det är svårt att föreställa sig fossil reklam, oavsett utformning, som inte vilseleder, precis som det är ganska omöjligt att föreställa sig neutral tobaksreklam.

Läs mer