VM i Trondheim: Skidåkarnas kritik mot fossilreklamen
Reklamtält i Trondheim. Bild: Folk mot fossilmakta
Trycket på organisationer och arrangörer inom vintersport att agera mot fossilreklam ökar, och det kommer såväl utifrån som inifrån, från skidåkarna själva. Inom loppet av en vecka publicerades två upprop från toppskidåkare om behovet att rensa bort fossilreklam från vintersporten.
Det första var ett öppet brev till Vasaloppet där 55 svenska toppskidåkare uppmanar arrangörerna att avsluta sitt samarbete med oljebolaget Preem. En vecka senare skrev 29 elitåkare vid VM i Trondheim på ett upprop där de bland annat uppmanar det internationella skidförbundet, FIS, att anta regler för sponsring som innebär att fossilreklam utesluts.
Hur gick det till när ett antal elitskidåkare prioriterade förhandlingar om klimat med aktivister mellan sina VM-lopp? Inför femmilen i skid-VM i Trondheim krävde nätverket Folk mot fossilmakta att arrangören skulle sätta stopp för sponsoravtalet med oljebolaget Equinor, annars skulle de sätta sig i skidspåren. De ville berätta en annan historia än den som skid-VM och oljebolaget kommunicerar. Kontakter tog mellan aktiva skidåkare och aktivisterna, samtal som under fredagen den 7 mars ledde till elitåkarnas upprop mot fossil sponsring och vintersportens klimatansvar.
Bland de skidåkare som skrivit under finns Frida Karlsson, Oskar Svensson, Märta Rosenberg och Truls Gisselman. Uttalandet har även skrivits under av elitåkaren Björn Sandström, som är en av initiativtagarna till det öppna brev till Vasaloppet.
I VM-åkarnas upprop refererar de till FN:s generalsekreterare António Guterres uppmaning att bryta banden med fossilindustrin och stoppa den fossila reklamen: ”Vi som idrottare anser att idrottsevenemang, som världsmästerskapen i skidåkning här i Trondheim, bör ta FN:s generalsekreterares ord på allvar.”
Skidåkarna har för avsikt att skapa en koalition med klimataktiva inför Internationella Snowboard- och Skidförbundets (FIS) kongress i juni, och att tillsammans utarbeta förslag till FIS på två områden:
Att utveckla riktlinjer för sponsring som prioriterar partners som visar ett genuint engagemang för klimatledarskap och vintersportens långsiktiga framtid.
För FIS att ta en ledande roll i klimatomställningen genom att använda sin röst och sitt inflytande för att driva på för en hållbar framtid för vintersport. Detta görs genom underskrift av Fossil Fuel Treaty.
Det är strategiskt viktigt att påverka FIS – internationellt har organisationen en central roll inom vintersporten och den behöver också granska sina egna sponsoravtal. FIS nuvarande avtal med Audi leder till att företagets utsläpp ökar med 103 000–144 000 ton CO2e per år – vilket motsvarar utsläppen från att bränna 238 000–333 000 fat olja (Dirty Snow 2024).
Mot bakgrund av protesterna i Vasaloppet och skid-VM har New Weather och Protect Our Winters Sweden skrivit ett öppet brev till skid-VM i Falun. I brevet uppmanas arrangörerna att ta avstånd från fossilreklam och bli en föregångare.
Läs mer:
Toppskidåkare i öppet brev till Vasaloppet, på engelska här.
Upprop från skidåkarna i Trondheim.
Bakgrund och beskrivning av händelserna i Trondheim.
Öppet brev från New Weather och POW till skid-VM i Falun.