Göteborg som skyltfönster för Exxon
Den senaste veckan har Göteborg stad varit en reklamskylt för det ökända oljebolaget Exxon. Cirka hundra miljoner tv-tittare runt om i världen har sett Essos reklam på stadens hockey-rinkar – trots att staden för ett år sedan beslutade att ”att ta fram riktlinjer för att förbjuda reklam för fossil kol-, olje- och gasutvinning på Göteborg stads reklamtavlor”.
Den senaste veckan har Göteborg stad varit en reklamskylt för det ökända oljebolaget Exxon, skriver vi tillsammans med Greenpeace och Save Pond Hockey i Göteborgs-Posten. Cirka hundra miljoner tv-tittare runt om i världen har sett Essos reklam på stadens hockey-rinkar – trots att staden för ett år sedan beslutade att ”att ta fram riktlinjer för att förbjuda reklam för fossil kol-, olje- och gasutvinning på Göteborg stads reklamtavlor”.
Läs debattartikeln här och vår mer utförliga blogg här.
Vilken planet lever Jacob Wallenberg på?
Många som läste DN Debatt den 10 december satte kanske kaffet i vrångstrupen. Där tog en del av näringslivets grädda till orda under ledning av Jacob Wallenberg och krävde mer flyg till och från Arlanda. Läs repliken vi skrev tillsammans med PUSH Sverige och Protect Our Winters Sverige.
Många som läste DN Debatt den 10 december satte kanske kaffet i vrångstrupen. Där tog en del av näringslivets grädda till orda under ledning av Jacob Wallenberg och krävde mer flyg till och från Arlanda. Uppenbarligen har de inte förstått vad den samlade forskarkåren säger eller vad världens regeringar enades om i Dubai för bara ett par veckor sedan. Eller så tycker de bara att det inte är deras problem. Klimatomställningen är något de vill tjäna pengar på, inte något de vill göra. Inte själva i alla fall.
Tillsammans med Push Sverige och Protect Our Winters Sverige skrev vi en replik som finns publicerad på Aktuell Hållbarhet.
Rättvisa är inget argument mot omställning
Det ligger i klimatomställningens natur att den är ett rättviseprojekt, men ofta framställs den som om det vore tvärtom, skriver Anna Jonsson i tidningen Syre.
Det ligger i klimatomställningens natur att den är ett rättviseprojekt, men ofta framställs den som om det vore tvärtom, skriver Anna Jonsson på Under ytan i Syre. Med sådana argument vill man sänka priset på fossilbränslen och fördröja klimatpolitiken – men det ska vi inte gå på.
Läs hela essän i tidningen Syre den 10 nov 2023 här.
Fossil reklam är alltid vilseledande
Idag publicerar vi rapporten Klimatet, reklamen och lagen som visar att fossil reklam i sig är vilseledande och strider mot EU-direktiv, den svenska marknadsföringslagen och ICC:s regler för reklam och marknadskommunikation.
Idag publicerar vi rapporten Klimatet, reklamen och lagen som visar att fossil reklam i sig är vilseledande och strider mot EU-direktiv, den svenska marknadsföringslagen och ICC:s regler för reklam och marknadskommunikation. Den mest vilseledande faktorn är inte reklamens innehåll, utan reklamen i sig, dess existens. Närvaron av fossil reklam i det offentliga rummet fungerar som ett socialt bevis på att produktionen och användningen av fossiltunga produkter är acceptabel och normal, trots att de bevisligen skadar klimatet och människors hälsa på ett oacceptabelt sätt.
Det är svårt att föreställa sig fossil reklam, oavsett utformning, som inte vilseleder, precis som det är ganska omöjligt att föreställa sig neutral tobaksreklam.