Gunnar Lind Gunnar Lind

New Weather Institute files complaint accusing IATA of Greenwash

Following a review of the climate plan Fly Net Zero published by the International Air Traffic Association (IATA), the New Weather Institute is filing a complaint against the organisation for greenwashing.

 

DOWNLOAD

 


Following a review
of the climate plan Fly Net Zero published by the International Air Traffic Association (IATA), the New Weather Institute is filing a complaint against the organisation for greenwashing. The review Pie in the Sky shows that climate impact of global aviation will be at least as great in 2050 as it is today, despite promises to fly "net zero" in 2050 and unsupported claims that aviation is "in line with" the 1.5°C target in the Paris Agreement.

Since the beginning of 2022, IATA has been running a campaign under the name Fly Net Zero on its website and in fact sheets that are distributed in the industry and to the general public. The campaign is based on the adoption of a resolution in October 2021, in which the industry pledges to become fossil-free by 2050.

IATA claims that the industry has thus made "a commitment to fly net zero by 2050", which would mean that flying has no climate impact. But there is nothing in IATA’s commitment and plan to reduce aviation's well-known non-CO2 effects, which are at least as damaging to the climnate as emissions from fossil CO2.

The omission means that half of aviation's climate impact will remain. At the same time, IATA strives to more than double flying by the same year, making aviation’s climate impact at least as great in 2050 as it is today.

The complaint concerns violation of at least 8 Articles in the Code for Advertising and Market Communications from the International Chamber of Commerce's (ICC) . It has been filed with the Advertising Ombudsman in Sweden (Reklamombudsmannen), the relevant authority according to ICC.

On 17 May, IATA will launch a major international conference on aviation's climate impact and future fuels, the IATA Aviation Energy Forum, in Munich.

Press release

Läs mer
Gunnar Lind Gunnar Lind

Rapport: Flygets klimatplan leder till lika stor klimatpåverkan år 2050 som idag och hotar den biologiska mångfalden på global nivå.

Inför invigningen av det globala flygets internationella konferens om framtida bränslen, IATA Aviation Energy Forum, presenterar New Weather Institute en granskning av flygets klimatplaner.

 

IATA planerar att fördubbla flygandet till 2050 och ställa om till fossilfritt bränsle. Men höghöjdseffekterna låtsas de inte om. I rapporten Pie in the Sky visar vi att flygets klimatpåverkan blir minst lika stor år 2050 som idag och tar en stor del av den globala utsläppsbudgeten.

 


Inför invigningen av det globala flygets internationella konferens om framtida bränslen,
IATA Aviation Energy Forum, presenterar New Weather Institute en granskning av flygets klimatplan. Analysen visar att flygets klimatpåverkan kommer att vara minst lika stor år 2050 som den är idag och ta upp en stor del av det globala utsläppsutrymmet, trots löften om att flyga ”netto noll” år 2050 och att flyget är “i linje med Parisavtalets 1,5-gradersmål”.

Genom en resolution har IATA och världens flygbolag åtagit sig att ”uppnå nettonoll koldioxidutsläpp till 2050” och planerna marknadsförs nu under rubriken Fly Net Zero” med påståendet att flyget är i linje med Parisavtalets 1,5-gradersmål.

Men i IATA:s åtagande och planer nämns inget om att minska flygets välkända höghöjdseffekter, vilka står för ungefär hälften av flygets klimatpåverkan.

Samtidigt strävar IATA efter att mer än fördubbla flygandet till samma år, så flygets klimatpåverkan kommer att vara minst lika stor 2050 som den är idag, även om koldioxidutsläppen blir “netto noll”. Därmed kommer flyget att ta upp en stor andel av det globala utrymmet för utsläpp som finns under detta århundrade.

Enligt IATA:s planer ska omställningen till 2050 främst ske genom att den globala flygplansflottan går över till biodrivmedel efter 2035. Förbrukningen kommer, enligt IATA, att vara flera tusen gånger större än idag och tre gånger så stor som hela världens nuvarande produktion av flytande biodrivmedel.

Varifrån detta bränsle ska komma framgår inte, men vi kan anta att det handlar om råvaror från skogar och jordbruk. IATA kräver att världens regeringar säkerställer produktionen och bromsar användningen inom andra sektorer. Men alla hållbara bioresurser används redan eller behövs för den biologiska mångfalden. Att ens försöka genomföra planen innebär en stor risk för den globala biologiska mångfalden och FN:s utvecklingsmål

New Weather Institute uppmanar nu FN:s flygorgan ICAO att anta mål som verkligen överensstämmer med Parisavtalets 1,5-gradersmål. Samtidigt anmäler vi IATA:s kampanj Fly Net Zero och de påståenden som görs i samband med den. Anmälan gäller brott mot internationella handelskammarens (ICC) kod för marknadskommunikation och görs till Reklamombudsmannen i Sverige.

Pressrelease (engelska)

IATA _ International Air Traffic Association
ICAO – International Civil Aviation Organization

Läs mer
Gunnar Lind Gunnar Lind

New report: Aviation’s climate impact the same in 2050 as now under IATA’s Fly Net Zero climate plan

In the run-up to IATA’s high profile Aviation Energy Forum a new analysis shows that the industry’s climate plan, Fly Net Zero, will put global biodiversity at risk and compete with food production without reducing aviation’s climate impact.

 

IATA planerar att fördubbla flygandet till 2050 och ställa om till fossilfritt bränsle. Men höghöjdseffekterna låtsas de inte om. I rapporten Pie in the Sky visar vi att flygets klimatpåverkan blir minst lika stor år 2050 som idag och tar en stor del av den globala utsläppsbudgeten.

 


In the run-up to the International Air Transport Association’s (IATA’s) international
Aviation Energy Forum a new analysis shows that the industry’s proposed scheme for climate action, Fly Net Zero, will put global biodiversity at risk and compete with food production without reducing aviation’s climate impact. 

Fly Net Zero will be a focal point at the forum. In the report Pie in the Sky, the New Weather Institute investigates what the plan actually entails and outlines it’s main failures, which include:

  • IATA plans for a doubling of global air passengers by 2050, increasing the size of  the climate impact that needs to be abated.

  • The plan attempts to “decarbonise” aviation but completely disregards the existence of aviation’s non-CO2 climate impact. Scientists agree that such effects amount to an impact of the same size as emissions of carbon dioxide. Ignoring them means that IATA is only addressing half of the problem.

  • Over the next decade, during a period when it is crucial to reduce climate impact, emissions and non-CO2 effects will increase, only being “off-set” by mechanisms that are considered “arbitrary” and “do almost nothing to tackle the emissions from flying”.

  • From 2035 to 2050 the plan envisages a switch to biofuels, requiring three times as much aviation biofuel as the present global production of all liquid biofuels. Such a development would endanger global biodiversity, put pressure on food production and increase risks of land grabbing.

    The New Weather Institute is calling for IATA and the International Civil Aviation Organisation, ICAO, to:

  • Draft, pass and implement a resolution on industry-wide climate action that is truly in line with the Paris agreement, committing aviation to zero CO2 emissions by 2050, including non-CO2-effects.

  • Call for an inquiry under the auspices of the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) on the scale of the aviation industry which – allowing for other sectors and aviation’s non-CO2 effects – would be compatible with reaching the 1.5°C goal, with realistic short term action in the first decade to create a credible pathway beyond 2030.

  • And, in the meantime governments should take action to limit the growth of aviation through domestic, bi- or unilateral actions, including an embargo on the further expansion of the industry.


Complaint

IATA is currently marketing the scheme as “Fly Net Zero” on its website, claiming that it is “Our Commitment to Fly Net Zero by 2050” and that the pledge sets global aviation “in line with the objectives of the Paris agreement to limit global warming to 1.5°C.”

The New Weather Institute considers these claims to be in breach of the Advertising and Marketing Communications Code of the International Chamber of Commerce (ICC) and has filed a complaint with the (Swedish) regulator (Reklamombudsmannen)

Pressrelease

IATA _ International Air Traffic Association
ICAO – International Civil Aviation Organization



Läs mer
Gunnar Lind Gunnar Lind

New Weather anmäler IATA för global greenwash

New Weather Institute anmäler den globala flygindustrins branschorganisation IATA och deras kampanj Fly Net Zero för greenwash. Det sker efter en granskning av IATA:s planer i vår rapport Pie in the Sky.

 

New Weather Institute anmäler IATA för brott mot internationella handelskammarens regler.

 


Efter granskningen av IATA:s klimatplan anmäler New Weather Institute den globala flygindustrins branschorganisation och deras kampanj Fly Net Zero för greenwash. Analysen i vår rapport
Pie in the Sky visar att det globala flygets klimatpåverkan kommer att vara minst lika stor 2050 som den är idag, trots löften om att kunna flyga ”netto noll” år 2050 och att flyget är ”i linje med” Parisavtalets 1,5-gradersmål.

Sedan början av 2022 driver IATA en kampanj under namnet Fly Net Zero på sin hemsida samt i faktablad som sprids inom branschen och till allmänheten. Kampanjen bygger på att organisationen antog en resolution i oktober 2021 där branschen åtar sig att bli fossilfri till år 2050.

IATA hävdar att branschen därmed har gjort ”ett åtagande att flyga netto noll år 2050” vilket skulle innebära att flygande helt saknar klimatpåverkan. Samtidigt menar IATA att flygets planer är i linje med Parisavtalets 1,5-gradersmål.

Men i åtagandet och planerna finns inget om att minska flygets välkända höghöjdseffekter, vilket betyder att hälften av flygets klimatpåverkan kvarstår. Samtidigt strävar IATA efter att mer än fördubbla flygandet till samma år, så flygets klimatpåverkan kommer att vara minst lika stor 2050 som den är idag.

Anmälan gäller brott mot internationella handelskammarens (ICC) kod för marknadskommunikation och görs till Reklamombudsmannen i Sverige.

Den 17 maj inleder IATA en stor internationell konferens om flygets klimatpåverkan och framtida bränslen, IATA Aviation Energy Forum, i München.

Pressrelease (engelska)
Anmälan (engelska)

Läs mer