Svett och olja

Ska%CC%88rmavbild+2021-03-16+kl.+21.43.02.jpg

Kanske var det en och annan som i dessa coronatider satt klistrad framför teven under skid-VM? Charlotte Kalla och de andra som tidvis slirade genom blötsnö… För varmt var det, och varmare kommer det ju bli om vi inte styr om båten illa kvickt. 

Kanske är det någon som slås av det ironiska i att svenska skidlandslaget är sponsrade av Volkswagen som ju liksom andra stora bilföretag bidrar till att marknadsföra och sälja en produkt och en livsstil som knappast är en del av lösningen på det där med blötsnön. Och som dessutom har ett track record av att fiffla med statistiken på ett sätt som fick hela marknaden med dieselbilar att skälva. 

Men detta gäller ju förstås inte bara Volkswagen och det svenska skidlandslaget. En ny studie Sweat not Oil - som bland andra New Weather Institute varit med och tagit fram - visar att det finns 258 sponsoravtal runtom i världen med företag som marknadsför kolintensiva produkter, tjänster och livsstilar. Av dessa står bilindustrin för 199 stycken, och på andra plats kommer flygindustrin med 63, följda av olje- och energiindustrin med bolag som Gazprom och Ineos. 

Detta kan jämföras med tobaksreklamen inom sporten som var så framträdande för några decennier sedan, men där hälsoriskerna med rökningen till slut satte stopp. Nu har tobaksbolagen till stor del ersatts av kolintensiv industri, och framför oss har vi accelererande klimatförändringar som kan ha förödande konsekvenser för många av de idrotter som är inblandade, men framförallt utmanar vår nuvarande existens på jorden.

Samtidigt finns ett stort miljöengagemang inom idrotten. Många förbund, föreningar och klubbar arbetar hårt för att minska sin klimatpåverkan och befinner sig i en rävsax. Vasaloppet har till exempel målsättning om att minska sin klimatpåverkan sen många år tillbaka, men har samtidigt Volvo och Preem som två av sina huvudsponsorer. Det håller inte ihop. Nu är det dags  att våga ifrågasätta och även avsluta de sponsoravtal inom idrotten som driver på för kol- och energiintensiv konsumtion. 

 

 
Föregående
Föregående

37 nya SUV:ar på varje ny elbil

Nästa
Nästa

DN: vad är en policy värd?