Tid för något nytt

 
En dag på jobbet.jpg
 

Efter nästan tjugo år i riksdagens och regeringskansliets korridorer är det tid för ett byte. På ett sätt går vi båda tillbaka till våra rötter i civilsamhället och miljörörelsen – Fältbiologerna, Greenpeace och Jordens vänner – men med tjugo års ytterligare kunskap och insikter.

Vi vet att det som måste hända i klimat- och miljöfrågan först måste hända i människors huvuden innan det händer i politiken, att en stark opinion är det enda som kan rubba politics-as-usual.

Vi vet att det finns mängder av bra förslag och idéer som inte genomförs därför att det fortfarande finns för mycket ängslan, okunskap och ointresse.

Vi vet också att det är fruktansvärt bråttom.

Tillsammans har vi grundat New Weather Sverige. Vi är kanske en tankesmedja, men mer som ett uppror och ett larm mot den rådande ordningen, där naturen gång på gång prioriteras ned för att vi inte vågar, orkar eller har råd.

Det finns 8500 registrerade tankesmedjor i världen och de flesta av dem har nog tänkt mer eller mindre kloka saker om klimatförändring, artutrotning och politik. Men det finns för få som driver på för den förändring som vetenskapen säger behövs. Det är vårt syfte. Vi är en do-tank.

Vi vill flytta spelplanen, höja ribban. Alltför ofta har vi hört att saker inte är möjliga, att förändring tar tid. Men vi har inte tid. Och allt är möjligt.

Klimatet förändras snabbare än vad vi gör, vi måste komma ikapp. Trots löften i Paris och klimatlagar händer väldigt lite. Därför kommer vårt första projekt att handla om just detta: hur vi kan skapa en snabb omställning.

Vi är en oberoende självständig partner till New Weather Institute i Storbritannien, en kooperativ tankesmedja som är aktiv i många olika projekt, kampanjer och nätverk, bland annat det internationella projektet för att skapa en snabbare omställning – Rapid Transition – som vi vill ta till Sverige och Norden.

Vi kommer efter hand att delta i fler av deras aktiviteter och lansera både deras och våra egna projekt i Sverige.

Anna och Gunnar

Föregående
Föregående

DN: reklam som steker planeten