Älskade bilism

För att nå klimatmålen krävs minskad bilism och det är vad större svenska städer arbetar för. Men den kommande nationella infrastrukturplanen bygger i stället på en kraftig ökning av vägtrafiken vilket hotar städernas ambitioner.

Regeringen och folkvalda i riks­dagen behöver nu agera för att stötta städernas omställning till att minska vårt nuvarande beroende av bilen. På samma sätt som staten på 1950- och 1960-talen var pådrivande för att skapa lagar och regler för bilsamhället, behöver normerna nu omdanas. Med fakta och värderingar från vår egen tid och med sikte på framtida generationer.

Debattartikel Dagens Nyheter 30 maj 2022

 
 
 
 

HÄMTA

RAPPORT

I rapporten kartlägger vi hur Sveriges 24 största städer arbetar med stadsplanering och bilismen. Och hur staten motverkar det.

Undersökningen visar att samtliga undersökta städer har antagna styrdokument med mål eller ambitioner att minska biltrafiken i absoluta tal eller som andel av transporterna. Kommunerna vill prioritera gång, cykel och kollektivtrafik.

Ofta står deras ambition i konflikt med statens och Trafikverkets planering som går ut på att biltrafiken ska öka kraftigt.

New Weather uppmanar regeringen att bland annat anta ett nationellt mål för minskad vägtrafik, granska och omvärdera vägprojekt som inte har påbörjats och att revidera lagstiftning som vidmakthåller bilismens överhöghet och bromsar övergången till ett hållbart transportsystem.

 

HÄMTA

BILAGA

Bilagan Städer som vill är en detaljerad redovisning av de 24 största städernas beslut, mål och planering.