Jeeps "ekologiska SUV" anmäls till Konsumentverket
New Weather har idag anmält reklam från biltillverkaren Jeep till Konsumentverket och Reklamombudsmannen. Vi anser att reklamen är grovt vilseledande och “påverkar den genomsnittliga konsumentens möjligheter att fatta ett välinformerat affärsbeslut”. Därmed strider den mot god affärssed enligt marknadsföringslagen 5 § och 6 §.
“Bilen i reklamen, en Compass 4XE, är en SUV som delvis eller i huvudsak drivs av bensin vid genomsnittlig körning. Trots detta är annonsens rubrik ‘Ekologisk mobilitet’. Brödtexten ger inte information om på vilket sätt bilen är ‘ekologisk’ eller att bilen främst eller delvis drivs av fossila bränslen. Den innehåller heller inga uppgifter om utsläpp av koldioxid. Den genomsnittliga konsumenten får intrycket att det handlar om en mycket miljövänlig bil, troligen en bil helt utan utsläpp.”
Reklam för Jeep brukar traditionellt handla om att föraren kan bemästra den vilda naturen genom att köra märkets terränggående fordon i krävande miljöer. Lera, branta berg, översvämningar. sandöken, snöstorm, sumpskogar – ingenting stoppar en Jeep.
Men kanske har företagets reklamskapare tittat lite för djupt i naveln eller glaset (eller båda) när de skrev text och rubriker till reklamen för den senaste versionen av Compass: “Ekologisk mobilitet” och “Inspired by nature”. På hemsidan kan vi även läsa att bilen är en del av “ett nytt ekosystem” av mobilitetstjänster.
Compass är en traditionell bensindriven SUV som har funnits i Jeeps sortiment sedan 2007. Nu har den fått batteri och en liten elektrisk hjälpmotor på 60 hästkrafter som enligt tillverkaren ger bilen en elektrisk räckvidd på fyra mil, förutsatt att batteriet är fulladdat.
Bilens koldioxidutsläpp varierar beroende på utrustning, men ligger enligt Jeep på mellan 49 och 55 gram per kilometer. Med en genomsnittlig körsträcka ger den ett årligt utsläpp på närmare ett ton koldioxid.
Oberoende analyser visar dock att utsläpp från laddhybrider är två till fyra gånger större i verkligheten än i reklamen. Om det stämmer även för Compass, är de verkliga utsläppen snarare upp till 3,3 ton koldioxid per år.
Den som köper en genomsnittlig version av den ”ekologiska” SUV:en efter 1 april 2021 får ett statligt stöd på 14 101 kronor.